Minister loog opnieuw over wachttijden bij het CBR!
Het lijkt inmiddels de gewoonste zaak van de wereld; een (demissionair minister) die de Tweede Kamer iets op de mouw spelt. Mark Harbers overkwam het de voorbije jaren keer op keer als het ging om de problemen binnen het CBR vooral met de structureel lange wachttijden voor een praktijkexamen. En nu in het tweede kwartaal ’24 blijkt opnieuw dat hij door zijn topambtenaren Kees van der Burg en Marion Smit ‘bij de neus is genomen’ De beloftes aan de Tweede Kamer dat het CBR per jaar ultimo (december 2024) weer redelijk op stoom zouden zijn blijken, opnieuw, verre van betrouwbaar. Dat merkt ook de BOVAG op.
Berichtgeving in het Algemeen Dagblad en andere media bevestigen wat een groot deel van de branche al weet; de problemen bij het CBR zijn allerminst opgelost. De doorstroming van leerlingen verloopt in een groot deel van ons land rampzalig. Leerlingen moeten extra rijlessen kopen om de wachttijden, die in veel gevallen nog steeds vier maanden of langer zijn, te overbruggen. Wat door een klokkenluider eerder werd voorspeld lijkt bewaarheid te worden: het wordt een drama zoals de wachtrijen op Schiphol dat eerder ook waren.
‘Dat Alexander Pechtold een ‘pathologische’ leugenaar is, was al bekend voordat hij werd benoemd bij het CBR. Dus mochten burgers verwachten dat het ministerie als ‘opdrachtgever’ waakzaam zou zijn. Dat is overduidelijk niet het geval. Uit WOO stukken blijkt dat de plaatsvervangend Directeur Generaal Mobiliteit van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat in september vorig jaar al een brandbrief van mijn voorganger, Pascal Hansen, heeft ontvangen. Ze heeft er nooit op gereageerd!’ aldus de voorzitter van consumentenbelang.