gratis informatie voor rijscholen

2e gaspedaal

Rijscholen bij CBR Leusden begripvol over flyer ‘in memoriam Henk Reinink’!

Na Leeuwarden en Sneek start de vereniging consumentenbelang Autorijbewijs (VCBA) vanaf deze week ook met het informeren van rijschoolhouders en examenkandidaten bij het CBR in Leusden. De landelijke vereniging waarschuwt de kandidaten voor de misstanden en misleidingen door het CBR en de rijscholen over de risico’s van het loskoppelen van het gaspedaal op de dubbele bediening door CBR examinatoren.

’Dat opschalen van het aantal examenlocaties verloopt voorspoediger dan verwacht. Mede dankzij de persoonlijke inzet van voormalig rijschoolhouder en journalist Henrie Kamps’ zegt de voorzitter van de consumentenvereniging.

‘Het is voor mij een verademing om deze actie in Leusden te doen. De rijschoolhouders zijn vriendelijk en begripvol. Ze bieden mij zelfs koffie aan. Geweldig! Hier heb ik ook geen last van door het CBR en regionale media opgefokte beveiligers’ zegt de Needse rij-instructeur Henrie Kamps.

‘Het is voor mij een verademing om deze actie in Leusden te doen. De rijschoolhouders zijn vriendelijk en begripvol. Ze bieden mij zelfs koffie aan. Geweldig!

Er is begrip voor de flyer ‘in memoriam Henk Reinink’. Sommige rijschoolhouders kenden Henk Reinink persoonlijk. Negen maanden na het tragische treinongeluk bij Bussum bleek uit technisch onderzoek dat Henk mogelijk nog geleefd had als hij een gaspedaal op de dubbele bediening had gekoppeld. Natuurlijk is het een gevoelig onderwerp, maar als wij instructeurs vertellen dat ze niet langer akkoord moeten gaan met het ontkoppelen van het gaspedaal door CBR examinatoren, dan begrijpen ze wel waarom deze wij deze confronterende flyer uitdelen. Wij hopen dat rijschoolhouders de flyer als een wake-up call zien. Voor zichzelf, de leerlingen en anderen.

Als wij instructeurs vertellen dat het ontkoppelen van het gaspedaal door een Rijswijkse CBR examinatrice de ondergang werd van de Haagse rijschool CityLine, de rijschool van Kris Kalloe, dan beseffen de meesten zich plotsklaps wel dat het ontbreken van het gaspedaal tijdens de rijles en CBR examens enorme gevolgen kan hebben voor hen persoonlijk.

Kris Kalloe zat zelf niet eens in de lesauto tijdens het bewuste praktijkexamen, hij was niet degene die het gaspedaal van de dubbele bediening had losgekoppeld, maar werd wel aansprakelijk gesteld voor 5 miljoen euro schade aan twee passagierstreinen en de spoorwegovergang, nadat de examinatrice het examenvoertuig liet stilvallen op de gevaarlijkste spoorwegovergang van Nederland.

Uiteindelijk moest Kris Kalloe daarvan zelf tweeënhalf miljoen euro betalen, de rest werd gedekt door z’n verzekering. De Haagse rijschoolhouder raakte niet alleen z’n rijschool kwijt, maar leeft inmiddels al jaren in armoede. Hij is een gebroken man!’ zegt de VCBA voorzitter.

Nu het reces van de Tweede Kamer voorbij is zal consumentenbelang kamerleden actief benaderen en wijzen op de brandbrief die een jaar geleden aan het directoraat generaal Mobiliteit is gestuurd en waarop nooit een inhoudelijke reactie is gekomen.

’Er is inmiddels bijna 100.000 privaat geld gebruikt om twee jaar onderzoek te financieren naar de misstanden binnen het CBR. Volgens Alexander Pechtold is inmiddels al meer dan € 1.000.000 uitgegeven door het CBR om ons onderzoek te frustreren. Daar kan de Tweede Kamer niet aan voorbijgaan denken wij. Hoogste tijd voor een (parlementair) onderzoek, zoals dat in 2021 ook al werd uitgevoerd. En met deze nieuwe coalitie kunnen we er vast wel op vertrouwen dat er daarna wel extern toezicht blijft op het CBR. Anders dan in de jaren na 2021.