Rijscholen en leerlingen draaien op voor hogere kosten ‘rijonderwijs’!
De plannen van CBR directeur Alexander Pechtold en vertrekkend minister Mark Harbers vandaag bekendmaken zorgen ervoor dat de rijopleiding voor meer dan 50% van jongeren tussen de 16 en 21 niet meer te betalen is. Dat stelt Consumentenbelang in een verklaring. VCBA waarschuwt al langere tijd voor de eenzijdige visie en onderzoeken die het ministerie samen met het CBR doen.
‘De voorgestelde wijzigingen brengen kosten met zich mee, die naar verwachting worden betaald door consumenten, rijscholen en rijinstructeurs.‘ staat er in de verklaring van de minister.’ zegt de nieuwe voorzitter van VCBA. ‘Nu al is het bijna tien jaar een puinhoop bij het CBR. En volgens de 5-jaarlijkse rapportage die het ministerie moet doen over het CBR bleek in 2021 al dat het CBR structureel gaat kampen met een tekort van 20% aan examinatoren’
VCBA is van mening dat het aantal examens op een dag per examinator, naar 9 kan omdat uit onderzoek is gebleken dat veel CBR examinatoren veel korter rijden dan de momenteel wettelijk verplichte 35 minuten. ‘Dan kun je beter die wet aanpassen; het levert dan 8 x 10 minuten per examinator per dag op. En dankzij alle nieuwe systemen in (toekomstige) lesauto’s kunnen we ook onderdelen worden geschrapt.
‘Het CBR zou nu allang bezig moeten zijn met innovaties zoals SIM; in de Formule 1 rijden ‘s nachts SIM-rijders op hetzelfde circuit als de Max Verstappens tijdens de race. Dan moet je over enkele jaren toch ook CBR examens in een SIM kunnen laten plaatsvinden? Dat scheelt honderden examinatoren. ‘In de bankwereld is men ooit ook gestopt met contante kasopnames en later met het massaal sluiten van bankkantoren?’
Voordeel van SIM-examinering in combinatie met AI is dat iedere kandidaat een echt objectief praktijkexamen krijgt. Maar in plaats van geld en middelen daaraan te besteden is het CBR bezig de macht naar zich toe te trekken. Examinatoren moeten straks in een uniform. Het lijkt erop dat men bij het CBR en het ministerie hunkert naar het verleden.