gratis informatie voor rijscholen

Verkeersveiligheid

Dringend advies verzekeraars: ‘Rijscholen moeten niet zelf het 2e gaspedaal loskoppelen voor examenritten’

Bij onze redactie zijn het afgelopen half jaar 11 reacties binnengekomen van rijscholen die vinden dat zij schade hebben geleden door het feit dat een examinator tijdens een examenrit het gaspedaal op de dubbele bediening niet kon gebruiken. In 8 van de 11 gevallen had de rijschool voorafgaand aan het praktijkexamen het gaspedaal zelf losgekoppeld, omdat het CBR dat eist!

‘Dat moet een rijschool absoluut niet doen. Als het CBR vind dat het gaspedaal op de dubbele bediening mag worden losgekoppeld, dan moet de examinator dat zelf maar doen. Het is niet oké, maar de macht van het CBR is kennelijk zo groot binnen de branche dat rijscholen bezwijken onder de druk die er op hen wordt uitgeoefend’ zegt een verzekeringsdeskundige.

Het maakt volgens verzekeraars voor de aansprakelijkheid een wereld van verschil of een examinator het gaspedaal afkoppelt of de rijschool dat zelf doet.

‘In het eerste geval heeft een medewerker van het CBR een deel van de dubbele bediening van het verzekerde voertuig, bewust, onklaar gemaakt. Dat kan onze verzekerde niet verweten worden en dus staan wij voor de rechter een stuk sterker om de schade af te wentelen of te verhalen op het CBR. Het CBR beroept zich kennelijk op een ‘maas in de wet’ en zegt dat het wettelijk is toegestaan om het 2e gaspedaal los te koppelen. Verzekeraars denken daar volstrekt anders over’

In de nasleep van een ernstig treinongeval in 2001 raakte de Haagse rijschooleigenaar Kris Kalloe alles kwijt nadat de Nederlandse Spoorwegen ruim 5 miljoen euro schade aan twee treinen op hem verhaalde. De rijschool was in de polis voor maximaal 2 miljoen gedekt. In het procesverbaal, dat destijds werd opgemaakt, werd een CBR examinatrice als schuldige aangewezen voor het ongeval. Zij kon niet tijdig van de spoorwegovergang af komen, omdat ze dit ‘op de koppeling’ moest doen volgens ‘de instructies voor examinatoren’ van het CBR. Als eigenaar van de examenauto draaide de Haagse rijschool echter op voor de schade.

Er zijn door de eigenaar onlangs vragen gesteld over deze handelswijze van het CBR aan het Ministerie (DGMO), Onderzoeksraad Voor Veiligheid, Nederlandse Arbeidsinspectie en Inspectie Leefomgeving & Transport.