ConsumentDGMOMinisterieWachttijden

‘Struisvogelpolitiek’ op ministerie van Infrastructuur & Waterstaat stort jongeren in diepe ellende…

Wanneer top-ambtenaren zoals Kees van der Burg – Directeur Generaal Mobiliteit -, zijn plaatsvervanger Marion Smit en Bart-Jan Westerhof – directeur ministerie Infrastructuur & Waterstaat – de minister keer op keer met onjuiste informatie de Tweede Kamer laten informeren is er dan sprake van struisvogelpolitiek?

‘Ja, dat kun je wel zeggen laat een Tweede Kamerlid weten. Hoewel deze ambtenaren geen onderdeel uitmaken van de politiek bedrijven ze feitelijk wel politiek. Als bestuurders lijken ze namelijk hun werk niet bepaald serieus te nemen. Daar gedragen zij zich als struisvogels… kop in de grond. Dat durf ik wel te stellen nadat ik de documenten heb gelezen die ik via het platform Onrecht heb ontvangen. Waarom ze ontkennen, liegen en niets doen met serieuze en goed onderbouwde meldingen over misstanden en een angstcultuur bij het CBR is mij een volstrekt raadsel’.

‘Bart-Jan Westerhof (links op de illustratie) is nog de meest serieuze zo te zien; hij reageert – hoewel veelal pas maanden later – toch nog wel redelijk inhoudelijk. De andere twee topambtenaren reageren niet, nauwelijks of met dreigingen dat ze rechtszaken willen aanspannen tegen de melders.’ aldus een bron [naam bekend bij onze redactie].

‘Nu al betalen honderduizenden jongeren de prijs voor het falend beleid. En hoewel het CBR een zelfstandig bestuursorgaan is blijft het ministerie de opdrachtgever. Dat weten deze topambtenaren echt wel, want al in 2018/2019 stelde de toenmalig minister Cora van Nieuwenhuizen (in 2021 ruilde zij haar ambt in voor een goedbetaalde topjob als lobbyiste voor de energiereuzen), het CBR onder Verscherpt Toezicht. Nu zijn de problemen nog groter als destijds, maar deze bestuurders zwijgen in alle toonaarden’. aldus de voorzitter van Consumentenbelang.

Jongeren betalen nu al jarenlang de kosten van dit falende beleid. Een rijopleiding die minimaal 1000 euro te duur is. Veel duurder dan in omringende EU-landen. De onwettige bemoeizucht van het CBR binnen de rijschoolwereld en de ongekende angstcultuur die het CBR heeft ontwikkeld op basis van de leerlingmachtiging is symptomatisch en zorgt voor een onbetaalbare rijopleiding voor veel jongeren tussen de 16 en 21. Hoe moeten die de 4000 euro ophoesten voor het behalen van het rijbewijs? Dat is bijna twee jaar collegegeld.

al in 2022 stuurde Westerhof een aangetekende bevestigingsbrief