‘CBR moet Haagse rijschool Kalloe miljoenen betalen!’
Hij raakte door een fout van CBR examinator Monique de R. al zijn bezittingen kwijt. Monique de R. had het gaspedaal op de dubbele bediening onklaar gemaakt. Exact zoals iedere examinator dat op last van de directie van het CBR al meer dan 25 jaar plichtsgetrouw doet. Letsel- en schade experts zijn er helder over bij de opnames voor een aflevering van het tv-programma Onrecht: ‘Het CBR moet de schade van ruim 5 miljoen, die de NS verhaalde op de Haagse rijschoolhouder, vergoeden.
Een deel daarvan (2 miljoen) aan de verzekeraar Nationale Nederlanden en een deel aan de Nederlandse Spoorwegen en Kris Kalloe. Want de volledige schade werd niet gedekt door de verzekeraar. Kalloe raakte daardoor alles kwijt, omdat de restantschuld op hem werd verhaald en/of schuldeisers zich aan zijn voordeur meldden toen hij zijn rijschool door aanhoudende CBR intimidaties noodgedwongen moest sluiten.
‘In dit geval was de rijschool ‘slechts’ voor 2 miljoen gedekt door de polis. ‘De eigenaar raakte daarnaast al zijn bezittingen kwijt en leeft al jaren onder het bestaansniveau’, aldus de programmamakers.
Het proces verbaal van het fatale treinongeluk op de spoorwegovergang bij Rijswijk én de verklaring van verzekeringsexperts waren eenduidig: ‘de juridische bestuurder [Monique de R, red.] heeft niet al het mogelijke gedaan de spoorwegovergang vrij te maken’‘ en daarna in het proces verbaal ‘De examinator is in casu de juridische bestuurder, hetgeen zij ook zelf aangeeft in het proces-verbaal van verhoor’.
Niemand trekt zich tot op heden het lot aan van de rijschoolhouder en het bijzondere is dat het elke dag opnieuw kan gebeuren. Het is niet ondenkbaar dat er bij een volgend treinongeluk wel doden en/of gewonden vallen. Onlangs werd bekend dat de Directeur Generaal Mobiliteit van het ministerie, Kees van der Burg (inzet), zijn handen aftrekt van de discussie rond het ontkoppelen van het 2e gaspedaal. Hij verwees de eigenaar simpelweg door naar het CBR.
‘Bewonderingswaardig is dat Kalloe zich zodanig maatschappelijk betrokken voelt dat hij andere rijscholen en hun leerlingen wil behoeden voor de dood of andere gevolgen van het ontbreken van het 2e gaspedaal. Hij heeft zich inmiddels gewend tot de Onderzoeksraad Voor Veiligheid, de Inspectie Transport en Leefomgeving en de Arbeidsinspectie’, aldus Onrecht.
‘Kris is voor het leven getraumatiseerd en bewust kapot gemaakt door het CBR’ zo verklaarde zijn broer Sjaam Kalloe vorig jaar in de media. Sjaam Kalloe doet nog steeds prima zaken met het CBR en is de grootste handelaar in praktijkexamencapaciteit met zijn merken Pro-Drive en rijschool L. Opvallend is dat het CBR in het verleden ernstig botste met de oudere Sjaam, maar hem verder ongemoeid heeft gelaten of gedoogd’ aldus een van de onderzoekers.
De makers van Onrecht hopen dat genoemde instanties of de politiek ingrijpt en willen de directeur van de NS, Wouter Koolmees, in een tv-interview vragen om Kalloe te ondersteunen in zijn strijd om het 2e gaspedaal verplicht te stellen tijdens de rijlessen én examens. ‘De heer Koolmees heeft er alle belang bij dat les- of examenvoertuigen niet zonder het 2e gaspedaal op de spoorwegovergang stilvallen. Dat kan een volgende keer wel veel levens kosten onder passagiers en personeel. Daarnaast kan het zomaar zo zijn dat er nog een deel van de schade van destijds onbetaald is gebleven. Dat is serieus geld voor de NS!’ aldus Onrecht.