DGMOMinisterieNieuwsOnderzoek

CBR slagingspercentage klopt vaak niet!

Onderzoek voor PubLeaks, een journalistiek platform, bevestigt wat de consumentenvereniging eerder al in haar brandbrief schreef aan Marion Smit, de plaatsvervangend Directeur Generaal Mobiliteit op het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Het CBR slagingspercentage kan heel eenvoudig door rijopleiders worden gemanipuleerd. Een flink aantal rijscholen laten minder kansrijke kandidaten via een Rijschool Administratie Kantoor (RAK) een examenplek reserveren, waardoor deze niet meegewogen worden in het door CBR gepubliceerde slagingspercentage. Hierdoor krijgen rijscholen eenvoudig een slagingspercentage soms tientallen procenten hoger is dan in werkelijkheid. Daarmee misleid het CBR de consument al tientallen jaren, want het CBR is er van op de hoogte.

De resultaten van het onderzoek naar de misleiding door het CBR worden gedeeld met de Consumentenbond en andere consumentenorganisaties. Daarnaast wordt opnieuw de ACM ge├»nformeerd. Volgens de onderzoekers moet de burger er op kunnen vertrouwen dat de overheid betrouwbare informatie publiceert. Naast de U-bochtconstructie via RAK’s, zoals het Amsterdamse Pro-Drive, maar ook door het aantal geleste uren niet mee te wegen, informeert het CBR al decennia de consument bewust foutief.

‘Bewust’ omdat deze kwestie al jaren geleden onder de aandacht is gebacht van het CBR, DGMO en de verantwoordelijk minister: Mark Harbers (VVD). Dat gebeurde onder andere in een brandbrief van VCBA; de belangenorganisatie. Ook een klokkenluider publiceerde er veelvuldig over.

‘Wij stellen opnieuw vragen aan het ministerie, maar ditmaal aan de directeur van het ministerie; Bart-Jan Westerhof. Tot op heden is hij de enige die op een behoorlijke wijze antwoord geeft. De DG’s bij Mobiliteit liegen en dreigen ons met juridische procedures.’ aldus de voorzitter van de Vereniging ConsumentenBelang Autorijbewijs; VCBA’.

Het is belangrijk voor onafhankelijke rijscholen, die niet langer bij het CBR ingeschreven willen staan, dat er een verbod komt op publicatie van het misleidende CBR slagingspercentage. Het percentage wordt door het CBR misbruikt om een ongekende angstcultuur in stand te houden die het zelfstandig bestuursorgaan door de jaren heen heeft ontwikkeld. Maar als opdrachtgever draagt DGMO een grote mede-verantwoordelijkheid bij deze misstanden.