Uitschrijven bij het CBR is de enige overlevingskans voor uw kleine rijschool na 2025!
Uit onderzoek blijkt dat het wanbeleid bij het CBR zorgt dat kleine rijscholen en zzp’ers weinig perspectief hebben na 2025. Wie kan de constante wijziging van de reservering-spelregels nog bijhouden? En hoe kun je een goede rijopleiding geven als bijna ieder halfjaar de verdeling van examencapaciteit onder dwang wordt aangepast en opgelegd? Steeds meer rijscholen in de Randstad schrijven zich uit bij het CBR en laten de examinering over aan de overheid zelf.
‘Ik begrijp de verandering allemaal niet meer. Ik mag er bijna wel een studie voor volgen.’ en ga zo maar door. Kleine rijscholen zien door de bomen het bos niet meer. ‘Tot nu toe reserveerde ik al een tussentijdse toets als een leerling nog met het leren van de theorie begon. Die plek gebruikte ik om te wisselen. Dat kan na 1 mei niet meer’ aldus een Utrechtse instructeur.
‘Vooral het onderzoek naar misbruik van RIS capaciteit, dat eind vorig jaar is gepubliceerd via Rijvisie, heeft veel duidelijk gemaakt. Het CBR houd tienduizenden RIS plekken achter de hand voor grote opleiders. Die geven weliswaar geen RIS opleiding, maar kunnen met een enkel telefoontje met de regionale examenmanager wel uit die capaciteiten graaien. Die kunnen via de RIS-zwendel wel sneller een examenplek bemachtigen, zo is gebleken in Enschede. De nieuwe regels per 1 mei maken het onmogelijk voor kleine rijscholen om de doorstroming van een opleiding goed te plannen. Het CBR schrijft dat ze deze maatregelen hebben genomen in overleg met de Koepel. Die Koepel vertegenwoordigd in feite maar 10% van de rijschoolwereld en dan vooral de grote opleiders. De voorzitter van die Koepel is de ex-directeur van het CBR die in opspraak is gekomen na het treinincident met de Haagse rijschool CityLine.’
[tekst gaat door onder artikel treinbotsing]
De rijopleiding via een kleine rijschool zal in 2025 onbetaalbaar zijn, omdat de leerlingen langere tijd op een examenplek moeten wachten. Dan moeten ze extra lessen nemen en kost de opleiding gemiddeld al snel 3500 tot 4000 euro.