Installeer zo snel mogelijk een 2e gaspedaal!
Veel rijscholen rijden zonder 2e gaspedaal. Velen doen dat, omdat ze dat altijd al doen. Anderen omdat het CBR het 2e gaspedaal verbiedt tijdens de examenritten. En weer anderen omdat de aanschaf van het 2e gaspedaal zo’n honderd euro extra kost. Daarbij vergeten rijscholen dat het 2e gaspedaal een heel enkele keer levensreddend kan zijn. Op dit moment liggen er verzoeken bij diverse instituten om onderzoek te doen waarom de CBR examinatoren voor iedere examenrit het gaspedaal bij de passagier-zit ontkoppelen. Onder andere de Arbeidsinspectie en Inspectie Leefomgeving & Transport buigen zich over de kwestie. Aanleiding is een dodelijk ongeval in 2018 én de ondergang van de grootste rijschool in Den Haag. In beide gevallen is gebleken dat het 2e gaspedaal veel problemen had voorkomen.
Vragen in het najaar aan het CBR, vanuit de Vereniging Consumentenbelang Autorijbewijs (VCBA), bleven onbeantwoord. Reactie vanuit de RDW en Onderzoeksraad Voor Veiligheid zijn voor de voormalig Haagse rijschool eigenaar Kris Kalloe reden geweest om recent verzoeken om onderzoek te doen naar de rechtmatigheid van het ontkoppelen van het 2e gaspedaal voor CBR examinatoren voorafgaand aan iedere examenrit.
Kris Kalloe raakte door een in zijn ogen onrechtmatige daad van een vrouwelijke CBR examinatrice alles kwijt: zijn rijschool, zijn spaargeld, zijn woning… zijn leven. Het is zijn missie om te zorgen dat het 2e gaspedaal, bij wet, verplicht wordt gesteld. Niet alleen tijdens de CBR examenritten, maar ook bij de rijlessen.
‘Instructeurs doen er gemakkelijk over, maar vergeten ondertussen dat zij vanuit de wet de juridisch bestuurder zijn. Dan heb je ook de plicht om met alle pedalen de verantwoordelijkheid op je te nemen. Een beetje lacherig doen om rijscholen die wel met een 2e gaspedaal rijden is echt heel erg dom.’ aldus de 54-jarige Rijswijker.
In 2018 was het de zeer ervaren Henk Reinink die om het leven kwam toen de lesauto stilviel op het spoor in Bussum. Uit het sporenonderzoek (onder) bleek later dat hij nog geleefd had wanneer hij wel een 2e gaspedaal had geïnstalleerd. Bijzonder triest. Toch vragen wij ons af hoe Henk gereageerd zou hebben als niet hij maar zijn leerlinge het niet had overleefd en het onderzoek had aangetoond dat dit anders was gegaan als hij wel een 2e gaspedaal had gebruikt…
Kris Kalloe: ‘Zelfs in het geval dat jezelf niet in je lesauto zit en een CBR examinator het 2e gaspedaal loskoppelt kun je je hele hebben en houwen kwijtraken. In mijn geval heeft de NS de vijf miljoen schade volledig om mijn verhaalt. De verzekering dekte standaard slechts 2 miljoen en tot op de dag van vandaag wordt ik achtervolgd voor de overige 3 miljoen euro. Het CBR heeft mij in de steek gelaten: Jos Vaessen [destijds directeur CBR en nu voorzitter van de Koepel van rijscholeln, red] en Vera Bergkamp [voormalig adjunct directeur CBR en voormalig voorzitter van de Tweede Kamer, red] zijn een schikking met mij niet nagekomen. Ik ben alles kwijt geraakt en leef in constante armoede en angst door alle intimidaties vanuit het CBR die daarna volgden.’