OverigRijopleidingToekomstVeel gelezenVVRC

‘Delen van lesauto binnen vijf jaar werkelijkheid!’

De benzine wordt duurder, de afschrijving moet binnen drie jaar worden gerealiseerd en jongeren willen over enkele jaren geen rijles meer in handgeschakelde lesauto’s. Ook de overheid, zelfs het CBR, zal richting 2030 moeten inzetten op duurzaamheid. Er breken nieuwe businessmodellen aan; zeker omdat het gedrag van de toekomstige klanten van rijscholen aan verandering onderhevig is. Rijles tijdens school- of kantooruren? Liever ’s avonds of in het weekend! Overdag accu laden en na vijven rijles geven. Een auto kopen of delen?

Het zijn bijna visionaire woorden van Needenaar Henrie Kamps, vooral bekend als klokkenluider, plaaggeest én grootste criticus van het CBR en haar directeur Alexander Pechtold. Toen Henrie Kamps in 2017 besloot om een innovatief opleidingsconcept te ontwikkelen kon hij niet voorzien dat de overheid, het CBR en het Directoraat Generaal Mobilieit van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, zijn grootste opponenten zouden zijn in de eerste fase. Hij belandde in een door de overheid gedomineerde branche die moet acteren binnen de CBR angstcultuur.

Dat was vele malen heftiger dan hij bij de opkomst van regionale televisie, streamingvideo had meegemaakt. ‘All in the game’ zegt hij nu, maar merkt tegelijkertijd wel op dat hij ‘ooit’ enkele CBR-ers zal confronteren met hun gedrag. Met de massieve integriteitsschendingen en door hen in stand gehouden zwendel met examencapaciteit. Bovenal met de valse beeldvorming… niet alleen richting hem, maar al meer dan twintig jaar lang. Anderen werden evens kapotgemaakt door het CBR.

‘Toen ik in 2017 de opleiding tot WRM instructeur volgde merkte iedereen in de klas al dat ik niet in de wieg ben gelegd als rij-instructeur. Ik ben ondernemer en zoek altijd naar grote veranderingen in het gedrag van de consument. Ik verwacht dat de aanstormende generatie op termijn geen tijd en zin meer heeft om op doordeweekse dagen een uurtje rijles te nemen. Ik heb al jaren geleden voorspeld dat ze dit straks liever ‘afhandelen’ in enkele dagdelen.’ aldus Kamps (62).

Kamps verwijst in zijn vlammende betoog naar de nieuwste reclame waarin Formule 1 coureur Valtteri Bottas acteert: UBER CarShare. ‘Al jaren geleden ben ik gestart met de voorbereiding van een rijopleiding die in de toekomst mogelijk door grote marktpartijen wordt weggeven als je een meerjarig carsharing contract aangaat.

Het snelgroeiende aantal nieuwe Chinese merken is volgens Kamps even goed een reden dat autorijden en de rijopleiding ingrijpend gaat veranderen. ‘Aiways, BYD, Hongqi, JAC, Lynk & Co, MG, Nio, Ora/Wey, Seres en Xpeng, Changan, Chery, Haval, Great Wall en Trumpchi gaan binnen nu en enkele jaren de Nederlandse en Europese markten bestormen met hun elektrische auto’s.

En die gaan proefballonnetjes oplaten. Daar spelen wij op in met het BLOKZZ© concept. En nee, BLOKZZ© is geen rijopleiding die de CBR rijprocedure B als richtlijn hanteert. Ik noem dat concept vaak de ‘Duitse’ variant. Om meerdere redenen is het Duitse model simpeler en goedkoper dan de CBR rijopleiding. Je lest in een automaat en de examinator zit op de achterbank. In Nederland moet dat weer ingewikkelder worden geregeld. Belachelijk!
Die rijprocedure B is nergens op gebaseerd als we de woorden van mevrouw Hegeman [Hoofd Verkeersveiligheid bij het ministerie, red ] mogen geloven.

[tekst gaat door onder link]

http://www.exabizz.nl/column/dragen-rijlessen-bij-aan-verkeersveiligheid/

Wat wij de consument garanderen is dat onze klanten na minimaal 5 BLOKZZ© uitstekend in staat zijn om in het verkeer tussen de 50, 60, 70 en 80-jarige Nederlanders te rijden. Ze rijden na 3 BLOKZZ© al beter dan de meeste Polen, Tsjechen, Oekraïners, Litouwers en Letten die hier met honderdduizenden rondrijden. Want anders dan de bestuurders uit de meeste EU-landen hebben ze in ieder geval in de voorbije anderhalf jaar een CBR theoriecertificaat behaald.

[ADVERTENTIE]