ConsumentRijopleidingVeel gelezen

BLOKZZ©: innovatief rijlesconcept van CBR ‘klokkenluider’!

Een van de initiatiefnemers van BLOKZZ© is de Needse rijschoolhouder die in september 2021 botste met CBR directeur Alexander Pechtold: Henrie Kamps. Nu zijn onderzoekswerk er grotendeels op zit verlegd de 62-jarige ras-ondernemer zijn aandachtsveld weer naar waar het hem ooit om ging toen hij in 2017 de opleiding tot WRM instructeur volgde bij de VerkeersAcademie in Zwolle. Kamps verwacht met het BLOKZZ-concept een eerlijke, betaalbare rijopleiding te introduceren. Het doel: richting 2030 een flink marktaandeel in Nederland opbouwen.

‘Ik heb dit concept in 2021 al getest in een pilot met 10 leerlingen uit de Gelderse gemeente Berkelland. De helft slaagde binnen 30 uur rijles, zonder tussentijdse toets en betaalde minder dan €1500,–. Emma, Sven, Annabel en anderen zijn straks onze ambassadeurs richting jongeren die voor een eerlijke prijs een goede rijopleiding willen volgen, vergelijkbaar met ons omringende landen binnen de EU’. aldus de Achterhoeker.

‘Zeker als de Europese wetgeving wordt aangepast, na de komende Europese verkiezingen, ontstaat er een nieuw speelveld. Ik sluit het niet uit dat net als de introductie van Uber de taxiwereld op zijn kop zette, BLOKZZ© richting 2030 een soortgelijk effect kan veroorzaken. Het is een andere manier van denken; niet dwangmatig gereguleerd door een zelfstandig bestuursorgaan dat de wet aan zijn laars lapt en de burger de prijs laat betalen.’

klik op de afbeelding om naar BLOKZZ© te gaan

‘Ik ga niet te proberen om rijscholen en instructeurs te overtuigen dat een innovatieve opleiding er voor zorgt dat leerlingen 30% minder lesuren hoeven te maken. Zij willen, op een enkeling na, allemaal zoveel mogelijk uren rondrijden. Het CBR denkt evenmin na over een rijles-concept waarbij minder kilometers worden gemaakt. Het CBR dringt het door haar zelf ontwikkelde en geëxploiteerde RIS concept zoveel mogelijk op in de rijschoolwereld. Dat merken de uitgevers van theorieleermiddelen nu al en dat gaan ingeschreven rijscholen meer en meer merken door de zelfbedachte, onwettige regelgeving vanuit het CBR. Die RIS opleiding wordt alsmaar duurder en dwingend; na volgend jaar kost die ongetwijfeld €3500 tot €4.000…. als je tenminste de eerste keer slaagt.

De jonge consument bepaald vanaf 2025 zelf wel of hij of zij een RIS [de ‘eigen’ opleiding van het CBR, red] opleiding wil van gemiddeld bijna €4000 of een volwaardige, innovatieve opleiding die (minder) de helft kost en minder vrije tijd opslokt dan de driekwart jaar voor RIS.’ zegt Kamps.

‘Ooit heb ik 200 Videoland videotheekhouders trachten uit te leggen dat 5 tot 10 jaar later de consument niet meer naar de videotheek zou fietsen, maar online ging kijken. Ik werd toen, net als de voorbije jaren, uitgelachen en voor gek verklaard. Destijds waren het de mainstream-producenten die op de rem gingen staan en de videotheekhouders die er geen heil in zagen. Maar zeven jaar later kwam de grote ommekeer en gingen bijna alle videotheken dicht of failliet. En de Sony’s en MGM’s van de filmwereld zagen onder druk van illegale downloads door de consument uiteindelijk wel in dat de consument tegen betaling hun films via streaming wilden kijken.

Dat is het voorland voor de rijschoolbranche; de moderne consument bepaald, niet dienstverleners zoals rijscholen of het CBR’

Kamps heeft onlangs aangekondigd dat zijn strijd tegen de misstanden en integriteitsschendingen door Pechtold, Huizing, Bekhuis en een handjevol lokale CBR-ers zijn overgeheveld naar een ander platform. Eveneens een platform ‘voor de toekomst’; onrecht.nl. Hij heeft de dossiers op orde en kan, als dat ooit nodig is, aantonen dat het ministerie, de minister, DGMO, het Openbaar Ministerie en anderen al twee jaar op de hoogte zijn van de wijze waarop het Pechtold en zijn CBR jongeren en rijscholen misleiden en jaarlijks voor vele miljoenen duperen.

“De directie van het CBR en een handjevol lokale ja-knikkers hebben in mijn beleving aangetoond hoe delen van onze overheid door en door onbetrouwbaar zijn. Liegen, valse verklaringen en vooral ‘slachtoffertje’ spelen. Maar de tijdgeest werkt mee, buiten die gecorrumpeerde of mogelijk zelfs corrupte omgeving zijn er veel mensen die oprecht waarderen wat ik heb gedaan. Politiek gezien waait er straks een andere wind; dat is mij nu al verzekerd!

Mocht er ooit onderzoek volgen dan zal zeker blijken dat alles begonnen is nadat ik toevallig misstanden had ontdekt binnen de ict en regelgeving bij het CBR. Toen ik, nadat bleek dat de CBR directie dit in de doofpot wilde houden, deze zaken openbaar maakte volgende binnen een week een schorsing van 3 maanden die mij simpelweg is ‘aangesmeerd’ door aantoonbare leugens en valse verklaringen. Dat Pechtold een ongeloofwaardig en onbetrouwbaar persoon is, was al ver voor ik hem ontmoette bekend. Zijn corrupte handelen was aanleiding voor de Europese anticorruptie waakhond Greco om de Nederlandser overheid op de vingers te tikken.

Laten we hopen dat er in het nieuwe kabinet een minister komt die zorgt dat het CBR gaat presteren en zich vooral niet met de rijopleiding en rijscholen mag bemoeien. Een minister die de tegelijkertijd de boel binnen het gecorrumpeerde DGMO opschudt. Voor mij maakt dat overigens niets uit. Door dat soort ambtenaren is ons land in de voorbij 25 jaar verworden tot wat het nu is. Een land waar delen van de overheid niet langer dienstbaar zijn aan de burger, maar de burger moeiteloos te grazen nemen. Doodzonde!’

‘Het CBR heeft geen enkele wettelijke taak met betrekking tot de rijopleiding. Het CBR speelt bij BLOKZZ© geen enkele rol. Wat zij ervan vinden is niet relevant; zij gaan er wettelijk gezien niet over.

Vergeet niet dat ik nog maar iets langer dan twee jaar hebben gestreden tegen de angstcultuur vanuit het CBR; dat is fors korter dan bij andere schandalen die delen van de overheid hebben veroorzaakt; het Kindertoeslag Schandaal, Groningen, onnodige uithuisplaatsingen, zwarte lijsten en ga zo maar door.

Een van de opvallendste kenmerken van BLOKZZ© is dat het concept geen enkele relatie met het CBR wenst en dat eventuele reserveringen van praktijkexamens via een RAK [Rijschool Administratie Kantoor, red] lopen; rechtstreeks tussen leerling, RAK en het CBR. Of het CBR iemand goed genoeg acht is iets tussen CBR en de burgers.

‘Het praktijkexamen is namelijk wettelijk gezien iets tussen de burger en de overheid; daarin is voor ons geen enkele rol weggelegd. Iedere Nederlander kan zelf het moment bepalen dat hij/zij een praktijkexamen wil doen bij het CBR. Een rijopleiding is niet eens verplicht. De consument kan zelf dat moment bepalen en een ‘papieren-aanvraag’ doen bij het CBR of vroegtijdig een praktijkexamen inkopen bij een van de RAK’s.

Wij leiden op en doen dat op de manier waarop wij denken dat de jonge, moderne consument daar uiteindelijk massaal voor kiest. Ik denk sowieso dat iedere Nederlandse jongere die 20 uur rijles heeft gehad bij een rijschool beter rijdt dan de honderdduizenden Polen, Roemenen, Oekraïners en expats uit Vietnam, India of waar dan ook die in ons land rondrijden op ‘fake’ rijbewijzen zonder theoretische kennis’ aldus de Needenaar.

‘Laat het CBR lekker in hun eigen Champions League spelen, zoals ze dat zelf graag benoemen. Als ik kijk naar de structurele problemen met de dienstverlening, waarvoor ze wel een wettelijke taak hebben, dan zie ik hooguit KKD niveau. De KeukenKampioen Divisie!’