Strijd om 2e gaspedaal officieel gestart
Het is voor leerlingen en kandidaten van levensbelang dat het zogenaamde ‘2e gaspedaal’ verplicht wordt gesteld tijdens rijlessen en CBR examens. Daarom is onze consumentenvereniging gestart met een lobby bij enkele leden van fracties in de Tweede Kamer. Naast de lobby heeft een van de slachtoffers van deze onwettige maatregel, die het CBR inmiddels al vijfentwintig hanteert, de minister, het Directoraat Generaal, de Onderzoeksraad Voor Veiligheid én de Inspectie Leegomgeving en Transport gevraagd om officieel onderzoek in te stellen.
In 2018 kwam een rij-instructeur om het leven nadat zijn lesauto stilviel op de spoorwegovergang bij Bussum. Uit het onderzoek naar de fatale aanrijding met de trein blijkt dat de instructeur mogelijk nog geleefd zou hebben wanneer in zijn lesauto een ‘2e gaspedaal’ op de dubbele bediening was gekoppeld.
[tekst gaat door onder krantenartikel]
Enkele weken geleden werden door een ander slachtoffer van de door het CBR opgelegde maatregel meldingen gestuurd naar de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT), Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV) en de ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (DGMO) om de instanties te vragen onderzoek in te stellen naar de gevolgen voor treinpassagiers, leerlingen, kandidaten en anderen.
[tekst gaat door onder video]
In de brief vraagt het slachtoffer de officiële instanties onderzoek in te stellen naar het onwettige ontkoppelen van het 2e gaspedaal aan de zijde waar de examinator als juridisch bestuurder de verantwoordelijkheid voor de veiligheid tijdens het examen draagt. In de brief schrijft het slachtoffer:
“Ik wil u vragen om onderzoek in te stellen naar de rechtmatigheid van dit ontkoppelen van het 2e gaspedaal en de mogelijke gevolgen daarvan bij stilval op een spoorwegovergang.
Het is denkbaar dat in de toekomst opnieuw een treinongeluk of andersoortig ongeval kan onstaan, omdat het CBR het gaspedaal aan de zijde waar de examinator zit bewust structureel laat ontkoppelen/verwijderen.”