KritiekVCBAVeel gelezen

‘Roulatie van examinatoren zou goede ontwikkeling zijn’

Binnen de rijschoolwereld gaan steeds meer stemmen op om examinatoren iedere vier tot vijf jaar te laten rouleren. Het grote voordeel daarvan is dat het zorgt voor een objectievere, onafhankelijke werkwijze. Dat zeggen rijschoolhouders van een Limburgse app-groep. In Enschede daarentegen juicht slechts een enkeling een eventuele roulatie van harte toe. ‘Veel Twentse rijscholen weten exact hoe ze een deel van de examinatoren op hun hand kunnen krijgen door met hen te slijmen. Om die reden zijn hier de voorbije 10 of 15 jaar vier of vijf relaties ontstaan tussen examinatoren en instructeurs. Dat is echt slecht voor de integriteit, objectiviteit en geloofwaardigheid’ zegt een rijschoolhouder uit Borne.

Vriendjespolitiek, pesterijen, oneerlijke handelspraktijken, liefdesrelaties. Het is allemaal mogelijk bij sommige CBR examenlocaties, omdat veel examinatoren veelal tien, twintig of meer jaren op dezelfde examenlocatie werkzaam zijn. ‘Ons kent ons!’ levert sommige rijscholen hogere slagingspercentages of snellere examencapaciteit op.

‘We hebben gezien dat in 2021 een instructrice van Verkeersschool Brookhuis, Chantal Westerhof, een valse verklaring heeft afgelegd bij de politie om het CBR te ‘helpen’. En deze zomer werd deze instructrice door iemand van het CBR als enige gewezen op extra controle op de motormanagement-verklaring, terwijl andere BE opleiders niet werden geïnformeerd en uiteindelijk gesanctioneerd.’

Het rouleren van examinatoren zou een prima middel kunnen zijn om de integriteit beter te waarborgen. Op dit moment is er geen enkele vorm van (externe) controle op de integriteit van examinatoren. Wie een klacht indient krijgt die klacht meestal als een boemerang in het gezicht en weet dat de kandidaten van de rijschool in principe sneller zakken. Dit jaar is meer dan 90% van de klachten door het CBR ongegrond verklaard; iedereen dekt elkaar. Het is niet van deze tijd dat er geen onafhankelijke klachtencommissie is bij het CBR.

‘Wij hadden als branche gehoopt dat de adviezen van Emile Roemer zouden worden opgevolgd. Die adviseerde een nieuw zelfstandig bestuursorgaan, genaamd CCA. Maar die plannen dreigen de ijskast in te belanden, omdat het CBR en het Directoraat Generaal Mobiliteit er geen zin in hebben. ‘Wij gaan daar met nieuwe en oude Tweede Kamerleden over praten.’ zegt een woordvoerder van een van de grootste brancheverenigingen. Ook is er het plan om Emile Roemer te betrekken in deze discussie.