Coronaproof lespakket

Op 1 september is rijschool Rijlezz in Berkellland een proef gestart met 10 nieuwe leerlingen. De leerlingen moeten zich gedurende de opleiding houden aan 4 voorwaarden. Als ze dat doen worden de kosten voor de examens betaald door de rijschool.

“Het klinkt natuurlijk een beetje vreemd, maar ik wilde uitzoeken of leerlingen door de voorwaarden meer discipline zouden krijgen. In andere bedrijven heb ik geleerd dat ‘belonen’ eigenlijk de enige oplossing is om mensen ‘enthousiast’ te maken. Als een Nederlander ‘iets kan verdienen’; dan werkt dat stimulerend!

Ze moeten nu in 26 weken minimaal 30 uren gelest hebben en hebben recht op maximaal 40 lesuren. Na exact 26 weken stopt de opleiding. Als ze dan nog niet klaar zijn kunnen ze losse modules kopen via Rijbewijzz.nl; dat is een ander concept.

Ze moeten voor het 10e lesuur een certificaat hebben behaald voor de samenvatting van de theorie én voor het 20e lesuur een certificaat voor de volledige theorie. Dat loopt via het online platform Theorielezz.nl dat we zelf hebben ontwikkeld. Ze mogen zelf bepalen wanneer en hoe ze de theorie doen bij het CBR. Dat staat los van de voorwaarden. Door de eigen theoriecertificaten op Theorielezz.nl kan ik als rijschool zien of ze geleerd hebben en de theorie goed genoeg kennen. Dat telt voor mij als rijschool, niet het theorie-examen via het CBR.

Verder moeten ze de 6 maandtermijnen op tijd betalen. Ook dat is discipline.

Ze mogen zelf de examens aanvragen bij het CBR op een moment van eigen keuze. Maar als ze willen dat de rijschool dat doet dan moeten ze minimaal 30 lesuren hebben gereden én moet ik akkoord zijn. Pas dan worden de kosten voor het examen vergoedt. Dat is belonen op basis van de 4 voorwaarden.

“Mijn doel is om meer verantwoordelijkheid bij de leerlingen neer te leggen én om de rijschool minder verantwoordelijk te laten worden voor de resultaten bij het CBR. Dat heeft niets te maken met het recente conflict met CBR, want dit is al gestart voor al dat gedoe.

Ik baalde al jaren dat het CBR rechtstreeks theorie-examens verkoopt aan mijn leerlingen én de eendagsopleiders ruimere reserveringsregels geeft dan ons. De theorie koppel ik hiermee los van het CBR..

Op dit moment werkt PlanGO nog aan een verbetering in de leskaart, waardoor ik straks ook kan zien wanneer leerlingen de lessen (alle handelingen volgens de rijprocedure B in tekst, video en animaties) hebben gelezen/geleerd. Vanaf dat moment kan de rijschool de leerprestaties van leerlingen optimaal bewaken…en is een leerling heel makkelijk overdraagbaar tussen instructeurs.

Dit laatste heeft te maken met mijn visie dat we in Nederland ooit een ‘Uberles”-achtig concept gaan krijgen waarbij leerlingen een beschikbare instructeur gaan reserveren.

Ik ben wel bezig om te onderzoeken hoe de rijopleiding minder ‘gestuurd’ wordt door het CBR. Dat heeft vooral te maken met mijn bezwaren tegen de invloed die het exameninstituut zichzelf in de loop van de jaren heeft verschaft in de rijschoolwereld én die men nu nog meer wilt afdwingen. Dat heeft wel geleid tot dat recente conflict.

Sinds ik in 2017 ben gestart in de branche denk ik na over een ‘andere’ toekomst. Tijden veranderen, leerlingen veranderen en ik weet zeker dat er binnen vijf of tien jaar nieuwe spelers (opleiders/car sharing) komen die sneller en handiger jonge mensen opleiden.

Voordeel van dit lespakket is daarnaast dat je als rijschool maandelijks gegarandeerde inkomsten hebt. De maandtermijnen lopen ook door tijdens lockdowns.

Kijk ook op www.rijlezz.nl

Kijk ook op www.theorielezz.nl

Kijk ook op www.rijbewijzz.nl

leerlingen moeten theoriecertificaten van de rijschool behalen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.