Start Rijbewijzz op 1 januari

Het plan is bijna 1 jaar geleden ontstaan. Een dienst waarbij de klanten geen volledige rijopleiding kopen, maar een of meerdere losse modules. Sinds deze zomer is er een proef mee gedaan op beperkte schaal. Het idee is ontstaan na gesprekken met het CBR en gebaseerd op hetzelfde verdienmodel als de eendagstheorieopleiders.

“Ja niet alles is toeval in het leven” zegt initiatiefnemer Henrie Kamps. “Tot mijn grote verbazing werd ik er door de directeur van het CBR vorig jaar op attent gemaakt dat in Nederland mensen zonder rijopleider examens kunnen aanvragen. Natuurlijk heeft de historie bepaald dat Nederlanders via een lokale rijopleider hun praktijkexamen reserveren. Maar dat blijkt echt niet nodig.”

En dus startte Kamps, naast zijn rijschool, de voorbereiding op voor dit nieuwe initiatief. Sinds september is de modulaire aanpak gestart en zijn gebruikerservaringen opgedaan.

“En laten we eerlijk zijn” zegt Kamps om te vervolgen met “toen ik in augustus naar een uitzending van 1Vandaag keek viel ik echt van verbazing uit mijn stoel. Al tientallen jaren krijgen mensen uit bijvoorbeeld India een rijbewijs zonder dat ze ooit een echte opleiding hebben gevolgd. Op dit moment gaat het al om 10.000 expats (veelal ict-ers uit landen als India) per jaar”

“Het is datzelfde CBR die Nederlandse leerlingen op extra kosten jaagt met in mijn ogen onrechtmatige producten als de Tussentijds Toets. Die mensen uit bijvoorbeeld uit India een rijbewijs geeft die zelfs in India niet in staat zijn om auto te rijden omdat in 1995 een minister besloten heeft dat dit wel moet kunnen. Expats, veel programmeurs, die niet eens de theorie hoeven te leren…. Kijk maar eens naar de onthutsende reportage van 1Vandaag”.

“Ik vind als professioneel rijopleider dat iedereen in Nederland goed opgeleid moet zijn. Maar de werkelijkheid is dat dagelijks honderdduizenden mensen, die in ons land wonen, op de openbare weg rijden op een ‘rijbewijs’ uit een andere EU-lidstaat. En sinds 1995 komen er steeds meer mensen bij die van het CBR een rijbewijs cadeau krijgen. Ik zie nooit geen handhaving als ik les geef. Iedereen doet, nadat hij/zij aan de meetlat is gelegd bij het CBR wat ‘ie wil. En ik schat dat zeker 1 miljoen mensen die dagelijks op de openbare weg rijden in een personenauto het CBR nog nooit hebben bezocht. Dat wringt en dus vind ik het verdedigbaar dat jonge mensen zelf het moment mogen kiezen waarop ze een praktijkexamen aanvragen bij het CBR. De overheid bepaalt de spelregels voor het krijgen van een rijbewijs, niet de branche en ik al helemaal niet” zegt Kamps.

Rijbewijzz zal vanaf begin volgend jaar niet meer ingeschreven staan bij het CBR. “Wij zien het praktijkexamen echt iets als tussen een consument en de overheid. En het werkt alleen kostenverhogend. De klant koopt een module en kan zelf op eigen gelegenheid met een familielid, vriend of kennis naar het CBR. Want er moet natuurlijk wel iemand mee met een geldig rijbewijs om de kandidaat op het examenterrein van het CBR te droppen. Daarna…” Ready to drive!” knipoogt Kamps.

Kamps is ervan overtuigd dat Rijbewijzz net als Thuisbezorgd.nl of Booking.com zomaar een ‘hit’ kan worden in Nederland. “Time will tell” is het credo.

Meer informatie? Klik hier.

reportage 1Vandaag uit augustus 2021